REAMPING

Bugün sizlere stüdyo kayıtlarında sıkça kullanılan bir teknikten bahsetmek istiyorum. Ampliyle veya prosesörle kayıt yaptıktan sonra tonu beğenmeyip pişmanlık duyduğunuz olmuş mudur? Kuvvetle muhtemel. Keşke gain’i biraz azaltsaydınız, keşke biraz daha tiz açsaydınız. Keşke mikrofonu daha yakına yerleştirseydiniz. Güzelim performans boşa gitti. Bu gibi durumları telafi edebilmek için bir yöntem tavsiye edeceğim.

Kayıt yaparken sinyali çoklayarak biri ampli/prosesörden gelen, bir diğeri de tamamen flat olmak üzere iki kanal olarak kaydedin. Flat olarak

Radial X-Amp kutusu

Radial X-Amp kutusu

kaydettiğiniz sinyali tekrar ampliden geçirerek kayıt yapabilir, bir önceki kayıtta ton olarak memnun kalmadığınız unsurları düzeltebilirsiniz.

Gitar sinyalinizi çoklamak, başka bir deyişle ikiye bölmek için bir A/B box kullanabilirsiniz. A/B box, bir girişi ve iki çıkışı olan pedal formunda bir cihazdır. Her iki çıkıştan da aynı sinyali gönderir.A/B box’un bir çıkışını doğrudan gitar amplinize ya da prosesörünüze diğerini ise doğrudan ses kartınızın girişlerinden birine bağlayın. Ardından amplinizin önüne yerleştireceğiniz mikrofonu ya da prosesörünüzün çıkışını ses kartının boşta olan bir diğer girişine bağlayın. Çoklama işlemi için bir DI Box’tan da yararlanabilirsiniz. DI Box’un üzerindeki THRU çıkışını amplinin girişine XLR çıkışını ise ses kartınızın bir kanalına girin. Tabi aynı zamanda, amplinin önüne yerleştireceğiniz mikrofonu ses kartınızın boşta olan girişilerinden birine bağlayıp kaydetmeniz gerekiyor. Her iki senaryoda da ses kartının ayrı kanallarınına girdiğiniz bu iki sinyali ayrı kanallara kaydetmeniz gerektiğini söylememe gerek var mı? Söyledim bile!

Kayıt sırasında kendi performansınızı duymak için ampliden gelen kanalı tercih edin, zira direkt kaydettiğiniz kanaldaki sinyal flat olduğundan tatsız tuzsuz bir ton çıkacaktır. Zaten flat yaptığınız bu kayıt o haliyle değil tekrar ampliden geçirildikten sonra kullanılacaktır.

Gitar / Bas sinyalinizi Morley AB box gibi bir cihazla çoklayabilirsiniz.

Gitar / Bas sinyalinizi Morley AB box gibi bir cihazla çoklayabilirsiniz.

Şimdi elinizde aynı performansa ait biri ampliden çıkan/tonlanmış, diğeri ise flat olmak üzere iki kayıt var. Yazımın başında saydığım memnuniyetsizliklerden birini yaşarsanız flat kayıt çok işinize yarayacak. Bu kayıdı tekrar ampliden geçirip bu kez tam da istediğiniz gibi tekrar kaydedebilmek için yapmanız gerekenleri şimdi anlatacağım. Ancak bunun için de bir Radial X-Amp gibi bir REAMP box’a ihtiyacınız olacak.

Kullandığınız müzik yazılımında flat kayıdın yer aldığı kanalın çıkışını ses kartınızın çıkışlarından birine yönlendirin. Ses kartınızın ilgili çıkışını reamp cihazının girişine bağlayın. Reamp kutusunun çıkışını ise amplinin girişine gönderin. Play’e bastığınızda flat kayıttaki sinyal ampliye ulaşacak. Amplide gereken ayarları yapın. İlk kayıtta memnun kalmadığınız ayarları istediğiniz gibi değiştirin. Tatmin edici tonu yakalayana kadar çaldırmaya devam edebilirsiniz. Ampliyi yeniden mikrofonlayın. Bilgisayarda yeni bir kanala kaydetmek için gerekli hazırlıkları yapıp kayıt düğmesine basın ve arkanıza yaslanın. Daha önce gerçekleştirmiş olduğunuz performans tekrar ampliden geçerek bir kez daha kaydediliyor olacak. Bu işlemi tekrarlayarak farklı ampli, pedal, prosesörler deneyebilir içilerinden en çok beğendiğinizi tek başına ya da beğendiklerinizi aynı anda kullanabilirsiniz.

endüstri standardı bir mikrofon olan Shure SM-57 ile kaydedilmiş ama öncesinde ART Xdirect ile gitar sinyali çoklanmış

endüstri standardı bir mikrofon olan Shure SM-57 ile kaydedilmiş ama öncesinde ART Xdirect ile gitar sinyali çoklanmış

İşlemci ya da ses kartlarındaki yetersizlikten dolayı oluşan gecikme (latency) yüzünden bilgisayarla gitar kaydetmekte zorluk çeken arkadaşlar yukarda anlattıklarının sadece ilk aşamasını uygulayarak kayıt yapabilirler. Bunun için yine bir A/B box’a ve POD, SansAmp benzeri bir prosesör/ampli simülatörüne ihtiyacınız olacak. İkiye ayırdığınız sinyallerden birini prosesörden geçirip diğerini ise flat olarak kaydedin. Kayıt sırasında duyumunuz için tabiki prosesörü tercih edin. Bu sayede kendinizi gecikme olmadan duyabileceksiniz. Kayıt tamamlandıktan sonra prosesörden gelen kanalı kapatın ve flat kaydettiğiniz kanalın insert slotlarından birine bir ampli simülatör plug-in’i yerleştirin ve istediğiniz tonu ayarlayın. İleriki bir zamanda beğenmezseniz tonu tekrar değiştirebilirsiniz. Zira bu efektler eş zamanlı olup kalıcı (destructive) değildir. Bugünlerde tüm DAW yazılımlarıyla birlikte oldukça güzel ampli plug-in’leri geliyor. Cubase’de Amp Rack, Pro Tools da SansAmp PSA-1 ve Eleven Free, Logic’te Amp Designer ve Pedalboard ayrıca ücret ödemeden bu amaçla kullanabileceğiniz eklentiler. Bunun dışında her üç platformu da destekleyen Amplitube, Guitar Rig, bas gitar için Ampeg SVX gibi popüler yazılımlar da mevcut. Eğlenceli kayıtlar diliyorum…

Bora USLUSOY

Bu yazı En Yeniler, Müzik Prodüksiyonu kategorisine tarihinde tarafından gönderildi.

Bora Uslusoy hakkında

Bora Uslusoy; Musicians’ Institute London, Guitar Institute of Technology (GIT) mezunudur. Berklee College of Music’in çevrim içi uzantısı olan berkleemusic.com’da Studio Production Specialist programını tamamlamıştır. Steinberg sertifikalı Cubase ve Avid sertifikalı Pro Tools eğitmenidir. Solo Gitar Metodu, Solo Gitar Metodu II: İleri Teknikler, Yeni Başlayanlar için Gitar Metodu, Diziler ve Arpejler, Bas Gitar Metodu adlı kitapların yazarıdır. Yayınladığı kitaplar bugüne kadar toplam 19 baskı yapmış ve yaklaşık 35.000 adet satılmıştır. Bazı kaynaklara göre şimdiye kadar 3.000 civarında müzik öğrencisiyle çalıştığı ve 20.000 saat ders verdiği tahmin edilmekte olan Bora Uslusoy halen bU MÜZİK ATÖLYESİ‘inde özel gitar derslerinin yanı sıra, armoni-teori, müzik prodüksiyonu (Cubase, Pro Tools, kayıt, edit, mix) eğitimi de vermektedir. Çeşitli müzisyen ve grupların albümlerinde prodüktörlük, pek çok stüdyo kayıdında kayıt ve miks mühendisi olarak çalışmıştır. 2004 yılında ‘Umutsuz Aşk’ adlı solo albümü çıkarmıştır.