BOSS DS-2 Turbo Distortion

IMG_2659Bugün yine bir distortion pedalı ile karşınızdayım. Efsane BOSS markasının klasik olmuş bir pedalı TURBO DISTORTION.

Bilenler vardır; Boss, Japon firması Roland’ın bir yan markası. MIDI klavye, synthesizer, elektro-davul, ses kartları, referans hoparlörleri gibi ürünleri Roland adı altında piyasaya sürerken gitarla ilgili tüm ürünlerini Boss adıyla üretiyorlar.

Ben 15 yaşındayken Boss gitar pedalları çok revaçtaydı. Bugün 41 yaşına geldim, insanlar gitar set-up’larından hala bu pedalları eksik etmiyorlar. Bir markanın bunca yıl popülerliğini yitirmeden bir numara olarak kalması zamana direnecek kadar başarılı ürünler üretmesi sayesinde olsa gerek. 90’lı yıllarda öne geçen ‘rack’ formatlı gitar ürünlerinin 2000’lerin ortalarında gerileyerek yerlerini tekrar analog pedal set-up’larına bırakması sayesinde sadece Boss değil diğer önde gelen pedal üreticileri de altın çağını yaşıyor.

Distortion tonlarında lambalı İngiliz hi-gain amplilerin tonlarını seviyorum. İsim vermek gerekirse Marshall. Biraz da Laney. Sayısız pedal denemişimdir ama Marsahll distortion’larına en IMG_2664yakın tonu veren bir-iki pedaldan biri de bu Boss Turbo Distortion. Distortion potu ortadayken bile oldukça doygun tonlar yakalayabilirsiniz. Sol tarafa doğru çevirerek gain’i kıstığınızda çok güzel cruch tonlar sizi bekliyor, AC/DC hesabı… Ancak festival tabi ki distoriton’u arttırdığınızda başlıyor. Saat 14.00 pozisyonunu geçer geçmez distortion miktarıyla birlikte bas frekanslarda da bir güçlenme başlıyor ve tertemiz, pırıl pırıl bir hi-gain tonu alıyorsunuz. Turbo Distortion ile yakaladığınız tonlar vintage kulvarlarda olan Big Muff ya da Ratt gibi pedallardan çok daha berrak ve parlak, yani boğuk değil.

Ton potansını sağa doğru çevirdiğinizde ise tiz frekanslarda artış oluyor. Bana göre flat konumdayken ton dengesi iyi. Belki çok parlak tonlu bir gitarda köprü manyetiğinde bir miktar kısılabilir ya da sap manyetiğinde çalarken biraz olsun parlatmak için saat 14.00 pozisyonuna alınabilir.

En sağdaki Turbo mod ayarından ise Turbo II’ye geçebiliyorsunuz. Volümde, distortionda ve orta frekanslarda bir artış oluyor. Sololar için çok güzel bir ton çıkıyor. Orta frekans artışı, devrede olup orta pozisyonda sabit duran bir wah pedalı varmış gibi bir his veriyor. Kayıtta her iki modun da demonstrasyonunu yaptım, inceleyebilirsiniz. Turbo I ve Turbo II modları arasında geçiş yapmak için isteğe bağlı olarak ayrı bir ayak pedalı kullanabilirsiniz. (BOSS FS-5L) Bu sayede Turbo Distortion pedalının işlevselliği de artıyor. Ritm gitar için Turbo I’i; solo gitara geçildiğinde ise harici pedal yardımıyla hem daha fazla sustain almak hem de duyulabilmek için Turbo II’ye geçebilirsiniz.

Aşağıdaki kayıtta kullandığım pedal ayarları şöyle:
LEVEL: 60, TONE: 40, DISTORTION: 100

BOSS DS-2 Turbo Distortion gitar pedalına ait ses örneği üretmek amacıyla MyDukkan Okulu için Bora Uslusoy tarafından kaydedilmiştir. Her hakkı saklıdır. © 2013. Diğer kayıt ekipmanları: AVID HD Native, AVID HD Omni, Pro Tools HD|10, Carlsbro TC 15 kafa ampli, Marshall 1922 Kabin, Shure SM57, Yamaha AES 920 Elektrik Gitar (Köprü Manyetiği)
—————————————————————————————————————————————————

Boss’un üretim hattında belki de yirmi yıldır, hiç değişmeden üretilen pedallardan biri Turbo Distortion. Diğerleri ise: Joe Satriani’ninki dahil, pedal set-up’larının bir başka değişmez elemanı DS-1 Distortion, benim de kişisel favorilerimden biri olan ve hem overdrive hem de distoriton tonlarını tek pedaldan alıp istediğinizde ikisini karıştırabilme özelliği de sunan OS-2 Overdrive/Distortion, bir diğer favorim DD-3 Digital Delay, CH-1 Super Chorus, ve son olarak CS-3 Compressor Sustainer. Tüm bunlar yıllardır hiçbir değişikliğe uğramadan üretilen ve binlerce gitaristin beğenisini kazanmış pedallar. Mutlaka göz atmanızı tavsiye ederim. İlerde bu ürünlerle ilgili inceleme yazıları da yazacağım.

SONUÇ: Hard & Heavy insanlarının sahip olması gereken bir pedal… Çok pedal denedim ama hastası olduğum hi-gain Marshall tonlarına en çok benzeyen distortion’lardan biri bu pedalda. Lambalı bir ampliyle çok daha iyi sonuç verir. 

Sevdiklerim

  • Marshall benzeri hi-gain tonları
  • Artık klasik olmuş BOSS kalitesi, ergonomik tasarımı (pil değiştirmek çok kolay)
  • İki ayrı modu olması (Turbo II’den çıkan MID ağırlıklı ton sololar için birebir)
  • Kolay ve esnek kullanım, bu pedaldan çıkan hiç bir ton kötü değil (Tone kontrolünü sağ tarafa, dibine kadar dayamadığınız sürece)

SevmediklerimIMG_2661

  • Yok

Puanlama
Kullanım Kolaylığı: 5
Ses Kalitesi: 4,5
Malzeme ve İşçilik: 5
Fiyat: 4
(en yüksek puan 5′tir)

Bora USLUSOY

Bu yazı Ekipman, En Yeniler, Pedal-Prosesör kategorisine tarihinde tarafından gönderildi.

Bora Uslusoy hakkında

Bora Uslusoy; Musicians’ Institute London, Guitar Institute of Technology (GIT) mezunudur. Berklee College of Music’in çevrim içi uzantısı olan berkleemusic.com’da Studio Production Specialist programını tamamlamıştır. Steinberg sertifikalı Cubase ve Avid sertifikalı Pro Tools eğitmenidir. Solo Gitar Metodu, Solo Gitar Metodu II: İleri Teknikler, Yeni Başlayanlar için Gitar Metodu, Diziler ve Arpejler, Bas Gitar Metodu adlı kitapların yazarıdır. Yayınladığı kitaplar bugüne kadar toplam 19 baskı yapmış ve yaklaşık 35.000 adet satılmıştır. Bazı kaynaklara göre şimdiye kadar 3.000 civarında müzik öğrencisiyle çalıştığı ve 20.000 saat ders verdiği tahmin edilmekte olan Bora Uslusoy halen bU MÜZİK ATÖLYESİ‘inde özel gitar derslerinin yanı sıra, armoni-teori, müzik prodüksiyonu (Cubase, Pro Tools, kayıt, edit, mix) eğitimi de vermektedir. Çeşitli müzisyen ve grupların albümlerinde prodüktörlük, pek çok stüdyo kayıdında kayıt ve miks mühendisi olarak çalışmıştır. 2004 yılında ‘Umutsuz Aşk’ adlı solo albümü çıkarmıştır.