M-Audio ProFire 610 Ses Kartı

ProFire 610 halen M-Audio’nun ürün gamındaki en kaliteli ses kartlarından biri. Markanın en üst modeli diyebileceğimiz ProFire 2626’nın küçük kardeşi, onun giriş-çıkış sayısı azaltılmış versiyonu. Preamplileri, analog dijital dönüştürücüleri hatta sürücüleri bile aynı.

Daha önce ProFire 2626’yı küçük çaplı bir konser salonundaki kayıt sistemi ve bir kayıt stüdyosu kurulumunda kullanmış ve çok memnun kalmıştım. Seyahatlerimde dizüstü bilgisayarımla birlikte kullanmak üzere kolay taşınabilir bir ses kartı arayışıma ProFire610 çok iyi bir şekilde cevap verdi. Bir süredir kullanmakta olduğum bu kartı sizlere tanıtmaya çalışacağım.

Kutudan Çıkanlar
Ses kartıyla birlikte gelen oldukça büyük bir kutunun içinden pek çok kablo çıkıyor. Ürünün yanı sıra; her iki tarafı da altı pinli bir firewire (1394) kablosu, bir tarafı altı diğer tarafı dört pinli firewire kablosu, adaptörle birlikte iki ayaklı dar- ABD tipi, üç ayaklı İngiliz tipi ve nihayet bizim kullanacağımız tipte birer güç kablosu, hızlı başlangıç kılavuzu, sürücü ve dokümanların bulunduğu CD ve ek yazılımların yer aldığı diğer bir CD geliyor. Artık pek çok üretici maliyetleri kısmak için basılı kullanma kılavuzu yerine CD’de pdf olarak veriyor.

Kocaman bir kutunun içinden envai çeşit kablo çıkıyor. İyi bir şey!

Genel Özellikleri
Toplam 6 giriş ve 10 çıkışa sahip olan ProFire 610 ses kartı 24bit bit derinliğini ve 192kHz örnekleme oranını, hem Mac hem de PC platformlarını destekliyor. Kondenser mikrofonlar için 48 volt phantom power, iki adet M-Audio’nun Octane adını verdiği yüksek kaliteli mikrofon/enstruman preamplisi, arka panelde 2 adet balanslı giriş, 8 adet balanslı çıkış, iki adet kulaklık çıkışı (her birinin bağımsız volüm kontrolü var), dijital S/PDIF giriş/çıkış, MIDI giriş/çıkış, sürücü ile birlikte otomatik olarak kurulan dijital mixer yazılımı, farklı çıkışlara atanabilen Master Volume kontrolü mevcut. ProFire serisi ses kartlarının bir başka özelliği de bilgisayara bağlama zorunluluğu olmadan bağımsız bir preampli, Analog-Dijital veya Dijital-Analog dönüştürücü olarak kullanılabilmeleri. Bu özellik, çok kanallı kayıtlar sırasında birden fazla cihazı birbirine bağlarken çok işe yarayabilir.

Firewire Bağlantısı ve Kurulum
ProFire 610 adından da anlaşılacağı üzere USB’den daha hızlı ve kararlı olan firewire protokolü ile bağlanıyor ve elektriğini bilgisayardan alabiliyor

Masaüstü için olduğu kadar mobil işler için de uygun bir ses kartı…

(bus powered). Gerek masaüstü gerekse dizüstü, yeni nesil bilgisayarın neredeyse tamamında 1394 firewire girişi bulunuyor. Olaki sizinkinde yoksa laptop ya da masüstü bilgisayarınıza ucuz bir maliyetle takabileceğiniz bir firewire kartı ile firewire bağlantısı ekleyebilirsiniz. Firewire bağlantılı cihazları kullanırken bilgisayar açık olduğu halde firewire kablosunu takıp çıkarmamaya dikkat ediniz. Aksi halde cihazlarınız arızalanabilir. Firewire bağlantınızı mutlaka bilgisayar kapalıyken yapınız.

ProFire 610’daki gibi pek çok firewire ses kartının arka panelinde iki adet firewire portu yer alıyor. Birinci port tabi ki ses kartını bilgisayara bağlamak için kullanılıyor. İkincinin ne işe yaradığı ise bana sıkça sorulan sorulardan biri. Ses kartınızın arkasındaki ikinci firewire portuna örneğin harici bir sabit disk bağlayarak bilgisayarınızdaki tek firewire portu üzerinden hem ses kartını bağlamış hem de harici diskten veri aktarımı sağlamış olursunuz. Bu şekilde birden fazla firewire cihazı seri olarak bağlamaya ‘daisy chain’ deniyor.

Kartın bilgisayar kurulumu kolayca yapılıyor. Ancak yanında gelen CD’deki yerine, M-Audio internet sitesinden mutlaka işletim sisteminize uygun, güncel sürücüleri indirip kurunuz. Daha sonra müzik yazılımınızın ayarlarından ProFire 610’u seçerek çalışmaya başlayabilirsiniz.

Direct Monitoring-Latency
Ses kartının girişine bağlanan bir sinyali, kullandığınız ses kayıt yazılımına (DAW) göndermenin yanı sıra doğrudan ses kartının çıkışına da yönlendirme özelliğine Direct Monitoring (direkt dinleme) deniyor. Yani input’tan giren ses, hiçbir gecikmeye uğramadan output’tan çıkıyor. Ses kayıt yazılımının dönüşlerinde mutlaka bir miktar gecikme olacağından, kayıt sırasında performansı doğrudan ses kartının Direct Monitoring özelliği ile dinlemek pek çok durumda çok pratik, hatta gerekli bir özellik. Ses kartı tercihinizi yaparken Direct Monitoring özelliği olup olmadığını araştırmanızı tavsiye ederim.


Hazır gecikmeden bahsetmişken ProFire 610 ile ilgili bazı değerler vereyim. Tüm ses kartlarında, kontrol panelinden ayarlayabileceğiniz Buffer Size parametresi, DAW yazılımınızdan kaynaklanan gecikmeyi belirler. ProFire 610’da buffer size 32 sample’a kadar inebiliyor ve bu durumda latency (gecikme) 2,902 ms’ye (milisaniye) kadar düşüyor. 128 sample’da 5,079 ms, 256 sample’da 7,982 ms değerleri elde ediliyor. İnsan kulağının 10 milisaniyenin altındaki gecikmeyi fark edemediği yani performansın etkilenmeyeceği söylenir. Sonuç olarak bu ses kartıyla elde edilen gecikme değeri başarılı. Gecikmeyi belirleyen faktörlerden bir diğeri de bilgisayarınızın işlemci gücü. Ölçümleri yaptığım Apple MacBook Pro bilgisayarımda 2,4 GHz Core2Duo işlemci olduğu göz önünde tutulursa daha hızlı makinelerde gecikme yok denecek kadar az seviyelere düşürecektir.

Ses Kalitesi ve Kullanım
M-Audio’nun Octane preamplileri gerçekten başarılı. Giren sinyali tonlamadan, renkledirmeden, olabildiğince transparan bir şekilde dijitale aktarabiliyor. Bu da ProFire 610’un ön panelinde yer alan girişlere takacağınız mikrofonunuzdan veya doğrudan bağlayacağınız gitardan (veya bas gitardan) oldukça temiz ve kaliteli bir ses alacağınız anlamına geliyor. Analog-dijital dönüştürücüleri de bu seviyedeki kartlara göre oldukça iyi.

Ön panelde yer alan, hem jak hem de mikrofon bağlanabilen kombo girişler çok pratik. Ayrıca gerektiğinde yüksek seviyeli sinyalleri baskılayabilmeniz için Gain potansını dışa doğru çekerek devreye sokabileceğiniz 20dB’lik bir pad mevcut. Mevcut olan kulaklık çıkışlarından birini kayıtçı diğerini ise performans sergileyen müzisyen kullanabilir. Bu sayede ayrı bir kulaklık preamplisine ihtiyaç duymayacaksınız.

ProFire 610’un ön panelinde yer alan girişlere gerektiğinde iki mikrofonu aynı anda bağlayarak stereo kayıt alabilirsiniz. Akustik enstrumanlarda stereo mikrofonlama çok iyi sonuç verecektir. Ön paneldekilerin yanı sıra arkada yer alan diğer girişleri kullanarak aynı anda kaydettiğiniz kanal sayısını dörde çıkarabilirsiniz. Ancak arka paneldeki girişlerin ‘line’ giriş olduğunu unutmayınız. Line girişlere doğrudan mikrofon bağlayamazsınız, harici bir preampli kullanmalısınız. Line girişler, örneğin synthesizer’ların analog çıkışlarını veya gitar/bas prosesörlerini veya DI Box’ları bağlamak için uygundur.

Dört kanal yetmiyorsa ve elinizde dijital çıkışları olan başka cihazlarınız varsa ProFire 610’un S/PDIF girişlerini kullanarak hücum kayıtlarda kanal sayınızı 6’ya çıkarabilirisiniz. Mesela bendeki Behringer V-Amp Pro gitar preamplisinde S/PDIF çıkış mevcut. Böyle bir cihazı dijitalden bağlayarak ses kartımın üzerindeki analog çıkışları mikrofonlar ve diğer cihazlar için saklayabilirim.
———————————————————————————————————————————– 

ProFire 610 ses kartına ait ses örneği üretmek amacıyla MyDukkan Okulu için Bora Uslusoy tarafından kaydedilmiştir.
Her hakkı saklıdır. © 2012
Yamaha AES 920 elektrik gitar ses kartının enstruman girişine direkt girilerek Cubase 6.5 ile kaydedilmiştir. Objektif bir fikir vermesi açısından hiçbir efekt ve işlem uygulanmamıştır.
———————————————————————————————————————————–

ProFire 610’da 8’i analog 2’si dijital olmak üzere toplam 8 çıkış bulunuyor. Nitekim burada da olduğu gibi, pek çok ses kartının adında geçen rakamlar, o ses kartında mevcut olan giriş ve çıkış sayılarını belirtiyor. ProFire 610’da geçen 6 rakamı giriş, 10 rakamı çıkış sayısını belirtiyor. Bu sebeple ProFire 2626’da 26 giriş ve 26 çıkış olduğunu anlayabilirsiniz. Konumuza dönersek, belki bazılarınız giriş sayısına kıyasla neden bu kadar çok çıkış olduğunu merak edebilir. Pek çok sebebi var. Mesela 5.1 surround mix ile uğraşıyorsanız çok sayıda çıkışa ihtiyacınız olacak. Veya bir çok kanallı kayıt yaparken müzisyenlere birden fazla kulaklık miksi yollamak için daha fazla analog çıkışa ihtiyaç duyacaksınız. Canlı performans sırasında davulcunun kulağına altyapı ve metronom için en az iki kanal, PA sisteme gidecek altyapılar için ayrıca iki veya daha çok kanala ihtiyacınız olacak. Bu veya bunun gibi sebeplerle bu tür ses kartların çok sayıda analog/dijital çıkış konabiliyor.

Sonuç
M-Audio ProFire 610 Hi-End sayılmasa bile, fiyatına göre çok başarılı bir ses kartı. Ev stüdyonuzda çok temiz ve kaliteli kayıtlar yapmanızı sağlayacak, tank gibi sağlam bir sürücüsü olan, size sorun çıkarmayacak, mavi ekran göstermeyecek bir ses kartı. ‘Almışken bir defa alayım’ diye düşünen veya mevcut ses kartını gönderip kaliteyi yükseltmek isteyen ev kullanıcıları için uygun. Canlı performanlarda da güvenle kullanabileceğiniz kadar sağlam ve profesyonel bir cihaz.

Sevdiklerim

  • Preampli kalitesi

  • Sağlam konstrüksiyonu

  • Güvenilir ve çok uzun süreler geçse bile yeni işletim sistemleri için güncellenen sürücüleri (Sağolsun M-Audio bunu hep yapıyor, Yamaha duy sesimizi!)

  • Standalone preampli ve AD/DA olarak kullanılabilmesi

  • Esnek kullanım, sinyal yönelendirme imkanları

  • Fiyatına göre genel olarak kalitesi (Value for money)

Sevmediklerim

  • Yok

Puanlama
Kullanım Kolaylığı: 4
Ses Kalitesi: 4

Malzeme ve İşçilik: 4
Fiyat: 5
(en yüksek puan 5′tir)

Bora USLUSOY

Bu yazı Donanım, En Yeniler, Müzik Prodüksiyonu, Ses Kartı kategorisine tarihinde tarafından gönderildi.

Bora Uslusoy hakkında

Bora Uslusoy; Musicians’ Institute London, Guitar Institute of Technology (GIT) mezunudur. Berklee College of Music’in çevrim içi uzantısı olan berkleemusic.com’da Studio Production Specialist programını tamamlamıştır. Steinberg sertifikalı Cubase ve Avid sertifikalı Pro Tools eğitmenidir. Solo Gitar Metodu, Solo Gitar Metodu II: İleri Teknikler, Yeni Başlayanlar için Gitar Metodu, Diziler ve Arpejler, Bas Gitar Metodu adlı kitapların yazarıdır. Yayınladığı kitaplar bugüne kadar toplam 19 baskı yapmış ve yaklaşık 35.000 adet satılmıştır. Bazı kaynaklara göre şimdiye kadar 3.000 civarında müzik öğrencisiyle çalıştığı ve 20.000 saat ders verdiği tahmin edilmekte olan Bora Uslusoy halen bU MÜZİK ATÖLYESİ‘inde özel gitar derslerinin yanı sıra, armoni-teori, müzik prodüksiyonu (Cubase, Pro Tools, kayıt, edit, mix) eğitimi de vermektedir. Çeşitli müzisyen ve grupların albümlerinde prodüktörlük, pek çok stüdyo kayıdında kayıt ve miks mühendisi olarak çalışmıştır. 2004 yılında ‘Umutsuz Aşk’ adlı solo albümü çıkarmıştır.