CARSLBRO TC15H Elektrik Gitar Amplisi ve TC112 Kabin

Lambalı amplileri sevmeyen gitarist var mıdır? Belki… Ben bayılıyorum!

Bugün sizler için Senkop Müzik tarafından ithal edilen İngiliz markası, Çin yapımı, atölyemin nadide parçalarından Carlsbro TC15H amplim hakkında bir inceleme yazısı hazırladım.

GENEL ÖZELLİKLER
Standart boyutlarda bir kafa amplinin sadece yarısı büyüklükte olan amplimizin tasarımı çok şık. Tam bir butik ampli görünümündeki cihazın üst, ön, arka ve yan yüzlerindeki ızgaralar havalandırmayı sağlayıp cihazın aşırı ısınmasına engel olduğu gibi görselliğe de müthiş katkıda bulunuyor. Karanlık bir sahnede amplinin içinden parıldayan lambaların çok seksi (!) görüneceğine eminim.

Metal kasasıyla sağlamlık konusunda güven veren Carlsbro TC15H’nin arka panelinde 4, 8 be 16 Ohm’luk hoparlör çıkışlarıyla footswitch girişi yer alıyor. Kullandığız hoparlör kabininin ohm değeri ile uyuşan çıkışı kullanmaya dikkat edin.

Ön panel de aynen arkası gibi sade ve basit (olumlu anlamda). Tüm lambalı amplilerdeki gibi açma/kapamanın yanı sıra bekleme düğmesi de bulunuyor. Lambalara giden elektrik akımını kontrol altında tutup, amplinizin ömrünü uzatmak istiyorsanız açtıktan sonra 15-20 saniye Standbye (bekleme) konumunda kaldıktan sonra On (açık) pozisyona getirin. Kapatırken de aynı işlemi tersten uygulayın. Bu bekleme süresi ampliden ampliye değişiklik gösterebilir. Üşenmiyorsanız kullanma kılavuzuna bir göz atın.  Kılavuz yoksa da fazla kafaya takmayın, dediğim gibi ortalama 15-20 saniye iyidir.

Bu küçük teknik detayı vererek genel bir bilgilendirme yapmış oldum. Atölyede dersten sonra bu ampliyi Standbye konumuna geçmeden ‘çat’ diye kapatan sevgili öğrencilerim, umarım bu yazıyı okuyorsunuzdur!

Ön paneldeki diğer detaylara gelirsek beklendiği üzere Master Volume, Bas, Treble’ın yanı sıra kirli kanala ait Overdrive, Tone ve Level kontrolleri bulunuyor. Ayrıca kirli/temiz kanal ve boost/normal seçme düğmeleri de mevcut.

Carlsbro TC15H amplifikatöre ait ses örneği üretmek amacıyla MyDukkan Okulu için Bora Uslusoy tarafından kaydedilmiştir.
Her hakkı saklıdır. © 2012
Yamaha AES 920 elektrik gitar, sap manyetiği ile çalınmıştır.
Diğer kayıt ekipmanları: Digidesign HD|2, Lynx Aurora 8, TL Audio 5051 (90Hz low cut filtre açık), Shure SM57
Objektif bir fikir vermesi açısından hiçbir efekt ve işlem uygulanmamıştır.
Miikrofon yönü hoparlör ortasına bakıyor.
Ampli ayarları;
Bass: 0, Treble: 0, Master: saat 9.30, Clean channel
——————————————————————————————————————————————————-

TONLAR

Evet, temiz ve kirli olmak üzere iki kanallı bir ampliyle karşı karşıyayız. Temiz tonlar gerçekten de bir lambalı ampliye yakışır cinsten. Pırıl pırıl, parlak bir tonu, doğal bir sustain’i var. Genelde transitörlü ampliler çalan kişinin tuşe dinamiklerine bu kadar iyi cevap veremiyor. Yani tuşenizi kuvvetlendirdiğinizde ya da zayıflattığınızda ampliye aynen yansıdığını görebiliyorsunuz, ya da duyabiliyorsunuz demek daha doğru olacak. Lambalı yapıdan kaynaklanan üst armonikler tona belki de başka türlü elde edilmesi mümkün olmayan bir zenginlik katıyor.

Overdrive kanalında ise düşük drive’lı, çok güzel kirli tonlar yakalamak mümkün. Yalnız amplinin üzerindeki gain, metal ve türevleri için yeterli olmayacaktır. Daha çok blues, rock, funk ve benzeri tarzlarda kolaylıkla kullanabileceğiniz crunch tonlar mevcut. Rolling Stones’tan Maroon 5’a; Oasis’den Queen’e pek çok standart drive tonunu Carlsbro TC15H’nin kirli kanalıyla kolayca yakalayabilirsiniz. Hard rock, heavy metal veya türevleri gibi daha sert müzikler çalacaksanız ampli de mevcut olandan daha fazla gain’e ihtiyacınız olacaktır. Bu ihtiyacı bir distortion ya da booster pedalıyla kolayca çözebilirsiniz.

Boost demişken; amplinin üzerinde bir boost switch’i mevcut. Kirli kanalda iken volüm artışı sağlıyor. Sololarda ya da bir şekilde daha yüksek duyulmanız gereken bölümlerde devreye sokabilirsiniz. Yalnız boost özelliğinin ayak pedalıyla kontrol edilememesi çok yazık. En azından benim elimdeki footswitch ile kontrol edilemiyor. Carslbro’nun daha gelişmiş ayak pedalları varmış ama kendi internet sitelerinde bile yeterli bilgiye ulaşamadım.

Amplinin overdrive kanalındaki Tone potansı Marshall Valvestate’lerdeki Contour kontrolüne benziyor. Sola çevirildiği zaman mid kısıp bir miktar bas ve tiz açar. Bu sayede tipik ‘scooped’ Metallica tonları elde edilir. Contour sağa çevrildiğinde ise tam tersini uygular, yani mid açıp bas ve tiz kısar. Ben Carlsbro’nun kirli kanalındaki ton potansını buna benzettim ama çok da müzikal sonuçlar elde edemedim. Bu yüzden flat pozisyonda kullanmayı tercih ettim.

Carlsbro TC15H amplifikatöre ait ses örneği üretmek amacıyla MyDukkan Okulu için Bora Uslusoy tarafından kaydedilmiştir.
Her hakkı saklıdır. © 2012
Yamaha AES 920 elektrik gitar, eşik manyetiği ile çalınmıştır. 0.37’de sap manyetiğe geçilmektedir.
Diğer kayıt ekipmanları: Digidesign HD|2, Lynx Aurora 8, TL Audio 5051 (90Hz low cut filtre açık), Shure SM57
Objektif bir fikir vermesi açısından hiçbir efekt ve işlem uygulanmamıştır.
Miikrofon yönü hoparlör ortasına bakıyor.
Ampli ayarları;
Gain: Maksimum, Tone: 0, Master: saat 9.30, Drive channel
————————————————————————————————————————————————-

Carlsbro TC15H’de dikkatimi çeken şeylerden bir de overdrive kanalının sanki clean kanal ile paralel bağlanmış olmasıydı. Yani overdrive kanalında kirli tonlarla çalarken alttan bir miktar clean kanaldan gelen temiz tonları duyuyorum. Bu, büyük sahnelerde zaman zaman kullanılan slave tekniğini akla getiriyor. Distortion’lu tonlarda notaların tane tane duyulmasını sağlamak, anlaşılabilirliği (definition) arttırmak için gitardan çıkan sinyali ikiye bölerek birini temiz, diğerini kirli bir ampliye yollamak veya önce temiz bir ampliye girip ondan paralel olarak alınan bir sinyali de kirli bir ampliye yollamak suretiyle uygulanan slave tekniği. Bu sayede tek performansı iki ayrı ampliye yollayarak birinden overdrive enerjisini ve sustain’ini diğerinden de notaların tane tane anlaşılabilirliğini elde edebiliyorsunuz. Rock’ın büyük babalarından Aerosmith’in lead gitaristi Joe Perry’nin bu metodu kullandığını biliyorum.

Biraz da hoparlör kabininden bahsetmeliyiz. 12 inçlik Celestion hoparlöre sahip Carlsbro TC112 kabinimiz aynen TC15H gibi oldukça kaliteli malzeme ve işçilikle imal edilmiş. 30 watt’lık çıkışı olan bu mono kabin orta büyüklükte bir sahnede duyulmanızı sağlayacak kadar volume üretebiliyor, rakamlar sizi yanıltmasın.

SONUÇ
Sonuç olarak Carlsbro TC15H ve TC112 kombinasyonundan oluşan amplimiz harika bir ‘ilk’ lambalı ampli olabilir. Çok distoriton’lu tonlarla işiniz yoksa ilk ve son lambalınız da olabilir. Son yıllarda oldukça popüler olan analog pedal meraklılarının büyük keyifle kullanabilecekleri ve pek çok farklı ton kombinasyonunu elde edebilecekleri bir cihaz bu. Bu Carlsbro’nun fiyatının 650$ olduğuna inanmak kolay değil. Gün geçtikçe lambalı ampliler ucuzluyor mu ne? Keşke ben gitara ilk başladığım yıllarda da lambalılar bu kadar ulaşılabilir olsaydı.

Sevdiklerim:

  • Mükemmel ‘clean’ tonları
  • Fiyatı
  • Görsel tasarımı
  • Malzeme ve işçiliğindeki kalite
  • Hafif ve kolay taşınabilir olması

Sevmediklerim

  • Boost anahtarının ayak pedalı ile kontrol edilememesi
  • Biraz daha gain olsa hayır demezdim
  • Overdrive kanalındaki Tone kontrolü biraz daha müzikal, kullanıcı dostu olabilirdi

Son Sözüm: Kendi albüm kayıdımda temiz ve crunch tonlar gerektiren kanalları çalmak isteyebileceğim kadar iyi, tavsiye ederim.

 

 

 

 

 

 

 

Puanlama
————–

Ton: 4

Malzeme ve İşçilik: 5

Fiyat: 5

(en yüksek puan 5′tir)

Üreticinin internet sitesindeki ürün sayfasını incelemek için tıklayın.

Elektrik gitar için amplifikatör tercihiniz hangisidir?

Bu yazı Ampli, Ekipman, En Yeniler kategorisine tarihinde tarafından gönderildi.

Bora Uslusoy hakkında

Bora Uslusoy; Musicians’ Institute London, Guitar Institute of Technology (GIT) mezunudur. Berklee College of Music’in çevrim içi uzantısı olan berkleemusic.com’da Studio Production Specialist programını tamamlamıştır. Steinberg sertifikalı Cubase ve Avid sertifikalı Pro Tools eğitmenidir. Solo Gitar Metodu, Solo Gitar Metodu II: İleri Teknikler, Yeni Başlayanlar için Gitar Metodu, Diziler ve Arpejler, Bas Gitar Metodu adlı kitapların yazarıdır. Yayınladığı kitaplar bugüne kadar toplam 19 baskı yapmış ve yaklaşık 35.000 adet satılmıştır. Bazı kaynaklara göre şimdiye kadar 3.000 civarında müzik öğrencisiyle çalıştığı ve 20.000 saat ders verdiği tahmin edilmekte olan Bora Uslusoy halen bU MÜZİK ATÖLYESİ‘inde özel gitar derslerinin yanı sıra, armoni-teori, müzik prodüksiyonu (Cubase, Pro Tools, kayıt, edit, mix) eğitimi de vermektedir. Çeşitli müzisyen ve grupların albümlerinde prodüktörlük, pek çok stüdyo kayıdında kayıt ve miks mühendisi olarak çalışmıştır. 2004 yılında ‘Umutsuz Aşk’ adlı solo albümü çıkarmıştır.